Om den mörka sidan hade kakor, så skulle det vara just de här.

Jag bakade de här kakorna i fredags och, helvete, rent ut sagt. De är så goda så att man blir förbannad. Receptet är från början av Leila Lindholm, men jag gjorde lite ändringar mer i min smak. Jag tänkte dela med mig av receptet, men jag varnar för den där nedrans kakdegen. Ben & Jerrys cookie dough, släng er i väggen, det är ingenting mot det här!

CHOCOLATE CHIP COOKIES PÅ EMMAS VIS

150 g mjukt smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
100 g mörk choklad
Rivet skal av 1 apelsin
2-3 tsk självdisciplin

Kommentar: Det blir lite julkänsla med de här kakorna, med kryddorna. Du kan även med fördel ha i ännu mer choklad.

Sätt ugnen på 180 C.
Riv skalet på apelsinen. Vispa smöret med socker, vaniljsocker och apelsinskal krämigt. Rör därefter i ägget.

Blanda mjöl, bakpulver och kryddorna i en annan bunke och rör därefter ner det försiktigt i smeten.

Hacka chokladen grovt och blanda i den i smeten. Ta 2-3 msk självdisciplin och smaka av.

Klicka ut ca 1-2 matskedar deg med jämna mellanrum på bakplåtspapper och in i mitten av ugnen med de nedrans kakorna i ca 10 minuter.

Jag fick ca 20 kakor, detta beror givetvis på hur mycket kakdeg du äter innan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0